Έτσι λειτουργεί το ΡΙΚ στο Ρίο

Πως λαμβάνονται οι αποφάσεις για τις μεταδόσεις και οι απαντήσεις στην κριτική για το τηλεοπτικό πρόγραμμα...


ΤΟΥ ΗΡΟΔΟΤΟΥ ΜΙΛΤΙΑΔΟΥΣ (ΑΠΕΣΤΑΛΜΕΝΟΣ ΕΑΚ ΣΤΟ ΡΙΟ)

Μια ομάδα εννιά ατόμων αποτελεί την αποστολή του ΡΙΚ στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Ρίο, ενώ άλλοι δύο τεχνικοί ήρθαν νωρίτερα για τις προεργασίες και επέστρεψαν στην Κύπρο λίγες μέρες μετά την τελετή έναρξης.

Αυτή τη στιγμή στη Βραζιλία βρίσκονται πέντε δημοσιογράφοι, ο αρχηγός αποστολής και από ένας μοντέρ, κάμεραμαν και παραγωγός. Το ΡΙΚ στήθηκε σε δικό του χώρο στο IBC (Διεθνές Κέντρο Μεταδόσεων, που βρίσκεται στο Ολυμπιακό Πάρκο) και παράλληλα έχει ενοικιάσει και δικούς του χώρους περιγραφής σε διάφορα στάδια.

Μετά από διευθέτηση του αρχηγού αποστολής και επικεφαλής του αθλητικού τμήματος του ΡΙΚ, Σάββα Αριστοδήμου, επισκεφτήκαμε το IBC. Οι ανθρώποι του κυπριακού καναλιού στήθηκαν σε ένα μικρό χώρο στο αχανές κτίριο του IBC, όπου έχει επίσης στηθεί ένα μικρό στούντιο, απ΄ όπου γίνονται περιγραφές για αθλήματα όπου δεν έχει νοικιάσει το ΡΙΚ χώρο περιγραφής στα στάδια. Αθλήματα όπως το μπιτς βόλεϊ και οι καταδύσεις μεταδίδονται από το στούντιο στο IBC, ενώ από το γήπεδο γίνονται οι μεταδόσεις στίβου, μπάσκετ, κολύμβησης, γυμναστικής και οι δύο τελετές στο Μαρακανά. Το ΡΙΚ πλήρωσε για να ενοικιάσει booth και εξοπλισμό στα συγκεκριμένα στάδια.

RIK (3)

Στη Βραζιλία

Το ΡΙΚ εκπροσωπούν στο Ρίο, πέραν από τον αρχηγό αποστολής, πέντε δημοσιογράφοι, οι Αντώνης Κωνσταντίνου, Άντρη Κασάπη, Γιώργος Τσαβέλλας, Γιώργος Σωκράτους και Αργύρης Αργυρού, ο παραγωγός Γιώργος Ζαχαριάδης, ο μοντέρ Μιχάλης Σημαδιακός και ο κάμεραμαν Κυριάκος Μονιάτης. Οι τεχνικοί Σάββας Αντωνίου και Χρίστος Παπάς ήρθαν νωρίτερα στο Ρίο για να στήσουν τον εξοπλισμό και ακολούθως αποχώρησαν, ενώ κάθε στιγμή πίσω στην Κύπρο, έξι άτομα εργάζονται στο ΡΙΚ για την ομαλή ροή του προγράμματος. Λόγω της διαφοράς ώρας, δημιουργήθηκε και τρίτη βάρδια στο ΡΙΚ, από τα μεσάνυχτα ως τις έξι το πρωί, με έξι άτομα να είναι επί τω έργω.

Στο Ρίο βρίσκεται και ο Ελλαδίτης δημοσιογράφος Κάρολος Σαργολόγος, ο οποίος εργάζεται ως εξωτερικός συνεργάτης για το ΡΙΚ στον στίβο, στηρίζοντας την Άντρη Κασάπη στις μεταδόσεις.

«Σε τέτοιες διοργανώσεις φαίνεται το μικρό μέγεθος της χώρας μας και της οικονομίας μας. Στο γραφείο απέναντι μας έχει στεγαστεί ένας ραδιοφωνικός σταθμός της Νορβηγίας, οι οποίοι έχουν εδώ περισσότερα άτομα απ΄ το ΡΙΚ. Φυσικά ούτε λόγος να γίνεται για σύγκριση με το BBC ή το NBC που έχουν έρθει με ένα στρατό από άτομα», μας λέει ο Σάββας Αριστοδήμου.

RIK (5)

Οι παραγωγές από την OBS

Το ΡΙΚ αγόρασε τα τηλεοπτικά δικαιώματα των Ολυμπιακών Αγώνων έναντι ενός ποσού μερικών εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ. Με βάση τη συμφωνία, το κυπριακό κανάλι έχει τη δυνατότητα να μεταδίδει ότι επιθυμεί, αρκεί να υπάρχει ζωντανή κάλυψη και σήμα του συγκεκριμένου αγωνίσματος από την OBS (Olympic Broadcasting Services).

Οι παραγωγές των μεταδόσεων (δηλαδή οι κάμερες, οι κάμεραμαν, το σήμα στο δορυφόρο, τα γραφικά), όλα γίνονται από την OBS, η οποία δημιουργήθηκε γι΄ αυτό το σκοπό από τη ΔΟΕ το 2001. Η OBS βρίσκεται στο Ρίο με ένα «στρατό» από προσωπικό, διαφόρων εθνικοτήτων. Για να βγουν οι 7100 ώρες μετάδοσης, που στέλνονται σε 220 χώρες και περιοχές και σε πέντε δισεκατομμύρια θεατές, η OBS χρησιμοποιεί 83 βαν εξωτερικών μεταδόσεων, ελικόπτερα, άλλα οχήματα και σκάφη, μαζί με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας.

Ο Σάββας Αριστοδήμου μας εξήγησε τη διαδικασία πίσω από τις παραγωγές: «Κανένα κανάλι δεν κάνει δική του παραγωγή στο Ρίο. Όλες οι παραγωγές γίνονται από την OBS. Απλώς, μεγάλα κανάλια, όπως το BBC και το NBC (σ.σ. που πλήρωσαν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για να αποκτήσουν τα τηλεοπτικά δικαιώματα), αν θέλουν να μεταδώσουν ένα αγώνισμα που δεν καλύπτεται ζωντανά, μπορούν να ζητήσουν και να αγοράσουν παραγωγή από την OBS, πληρώνοντας έξτρα. Η παραγωγή ενός δίωρου ποδοσφαιρικού αγώνα κοστίζει 70-80 χιλιάδες ευρώ, άρα για μια κούρσα ιστιοπλοΐας Laser, που απαιτεί κάμερες σε σκάφη και ελικόπτερα, το κόστος είναι πολλαπλάσιο. Έτσι, όταν η OBS δεν καλύπτει ζωντανά, για παράδειγμα, μια κούρσα στα Laser, το ΡΙΚ δεν μπορεί να το μεταδώσει».

RIK (4)

Αν και η συντριπτική πλειοψηφία της δράσης στους Ολυμπιακούς μεταδίδεται ζωντανά, υπάρχουν κάποια αγωνίσματα που δεν έχουν τηλεοπτική κάλυψη, όπως είναι για παράδειγμα κάποιες κούρσες στην ιστιοπλοΐα.

Πέραν από τις παραγωγές, όλα τα κανάλια έχουν φέρει μαζί τους και κάμερες, οι οποίες χρησιμοποιούνται για τις δηλώσεις από αθλητές στις μικτές ζώνες και για ετοιμασία θεμάτων. Για παράδειγμα, το ΡΙΚ έστειλε μέχρι στιγμής τη δική της κάμερα για πλάνα της ιστιοπλοΐας από βάρκα, για ρεπορτάζ στην Κοπακαμπάνα, για συνεντεύξεις στο Χωριό και σε στάδια κ.α. Τα πλάνα αυτά μετατρέπονται σε θέματα και μεταδίδονται ακολούθως στην Κύπρο.

Η επιλογή των μεταδόσεων

Οι επιλογές των μεταδόσεων (που κυρίως γίνονται μέσω του ΡΙΚ2) γίνεται μέσα από επί τόπου συσκέψεις των ανθρώπων του ΡΙΚ στο Ρίο, αλλά και μέσα από την προεργασία που έγινε πολύ πριν την έναρξη των Αγώνων. Αν και υπάρχει ένα προκαταρτικό πρόγραμμα μεταδόσεων, το ΡΙΚ είναι σε θέση να αποφασίζει για αλλαγές στις μεταδόσεις, αν κριθεί πως κάτι τέτοιο χρειάζεται. Για παράδειγμα, έκτακτα μεταδόθηκε ζωντανά ο τελικός των 25μ. αεροβόλο πιστόλι, όπου κέρδισε χρυσό η Άννα Κορακάκη. Επιπλέον, το κρατικό κανάλι επιστρατεύει αν χρειαστεί και το ΡΙΚ1 -ήδη υπήρξαν αρκετές περιπτώσεις όπου τα δύο κανάλια μετέδιδαν ταυτόχρονα διαφορετική αγωνιστική δράση.

RIK (2)Η κριτική προς το ΡΙΚ

Τις τελευταίες μέρες οι ανθρώποι του ΡΙΚ γίνονται δέκτες κριτικής στα social media για το γεγονός ότι δεν μεταδίδουν διάφορα που ενδιαφέρουν τους Κύπριους, όπως για παράδειγμα κούρσες του Κοντίδη στα Laser ή όλο τον αγώνα της Άντρης Χριστοφόρου στην ποδηλασία.

Ζητήσαμε από τον κ. Αριστοδήμου να μας απαντήσει στην κριτική: «Για παράδειγμα στα Laser και στα RS:X, είναι πολύ συγκεκριμένοι οι αγώνες που καλύπτει τηλεοπτικά και δορυφορικά η OBS. Ξέρουμε από πριν ότι θα δείξουν κούρσες Laser στις 13 Αυγούστου και στις 15 Αυγούστου και RS:X στις 14. Και εμείς προγραμματίσαμε ήδη να τις δείξουμε τις κούρσες. Δεν μπορούμε να κάνουμε δική μας παραγωγή, επιλέγουμε απ΄ αυτά που προσφέρει η OBS. Στο στίβο το ίδιο, ότι εικόνα αποφασίσουν εκείνοι μας δίνουν. Δεν έχουμε επιλογή να δείξουμε κάτι άλλο. Έχουν κάμερες παντού και ανάλογα με την εξέλιξη και το διεθνές ενδιαφέρον για κάθε αγώνισμα, αυτό δείχνουν. Για την ποδηλασία, από τις τέσσερις ώρες του αγώνα, δείξαμε τις δυόμιση και μάλιστα είδαμε την Άντρη στην εκκίνηση και στον τερματισμό. Στο ενδιάμεσο οι κάμερες ήταν στραμμένες στις πρωτοπόρες, όπου δεν βρισκόταν η αθλήτρια μας».